Κύστη Κόκκυγος – Τι είναι και πώς προκαλείται

Του Κωνσταντίνου Αυγερινού Βιοκλινική Αθηνών

Τι είναι η κύστη κόκκυγος και πώς προκαλείται;

Η κύστη κόκκυγος (ή αλλιώς «τριχοφωλεακή κύστη») είναι μια πολύ συχνή φλεγμωνώδης πάθηση που εντοπίζεται στο δέρμα της περιοχής του κόκκυγα.

Σε εκείνο το σημείο, κάτω από την επιδερμίδα, οι ασθενείς εμφανίζουν ένα σκληρό μόρφωμα (που είναι η κύστη), καθώς και κάποιες μικρές οπές στο γύρω δέρμα που αντιστοιχούν στα στόμια των συριγγίων, δηλαδή των πόρων που συνδέουν την κύστη με το δέρμα.

Συνήθως τόσο η κύστη όσο και τα συρίγγιά της περιέχουν τρίχες.

Η νόσος εμφανίζεται συχνότερα στους άντρες σε σχέση με τις γυναίκες και κατά κανόνα σε νεαρές ηλικίες.

Η ακριβής αιτιολογία της νόσου δεν είναι γνωστή και παρά το ότι έχουν διατυπωθεί διάφορες θεωρίες καμία δεν έχει επικρατήσει.

Σήμερα γνωρίζουμε πως οι βασικοί παράγοντες κινδύνου για την εμφάνισή της είναι η πυκνή τριχοφυΐα στην περιοχή, η συνεχής μηχανική πίεση που ασκείται στους θυλάκους των τριχών του δέρματος από τις κινήσεις των γλουτών, και η ύπαρξη ευνοϊκών συνθηκών τοπικά (τριβή, υγρασία, κακός αερισμός) για την ανάπτυξη μικροβίων.

Η εισχώρηση των τριχών στα στόμια των συριγγίων και στην κύστη εμποδίζει την αυτόματη επούλωση της νόσου με αποτέλεσμα να συντηρείται μια χρόνια φλεγμονώδης αντίδραση του οργανισμού.

Η διάγνωση της κύστης κόκκυγα γίνεται εύκολα μόνο με την κλινική εξέταση από το γιατρό χωρίς να είναι απαραίτητη καμία άλλη αιματολογική ή ακτινολογική εξέταση.

Ποια είναι τα συμπτώματα και οι κίνδυνοι της νόσου;

Τα συμπτώματα δεν είναι ίδια σε όλους τους ασθενείς.

Κάποιοι μπορεί να παραμείνουν ασυμπτωματικοί για πολλά χρόνια ενώ σε άλλους μπορεί να εμφανιστεί αιφνιδίως ένα απόστημα στην περιοχή του κόκκυγα το οποίο συνοδεύεται από έντονο πόνο, πρήξιμο και πυρετό.

Πολλοί ασθενείς επίσης διαμαρτύρονται για συνεχή εκροή πύου ή/και αίματος από τα στόμια των συριγγίων που δημιουργούν δερματίτιδα και έντονη φαγούρα.

Τέλος οι περισσότεροι, αναφέρουν έναν ήπιο πόνο ή μια αδιευκρίνιστη ενόχληση στην περιοχή του κόκκυγα, ιδιαιτέρως όταν κάθονται για πολύ ώρα ή μετά από έντονη δραστηριότητα.

Ο σοβαρότερος κίνδυνος για τους ασθενείς είναι η επιμόλυνση της κύστης από κάποιο μικρόβιο και η ανάπτυξη ενός αποστήματος στην περιοχή.

Το απόστημα αυτό μπορεί να πάρει γρήγορα μεγάλες διαστάσεις, και γίνεται εύκολα αντιληπτό από τον ασθενή γιατί εκδηλώνεται με έντονο πόνο, πρήξιμο και ερυθρότητα στην περιοχή, υψηλό πυρετό και δυσκολία στο κάθισμα ή τη βάδιση.

Η επιπλοκή αυτή απαιτεί άμεση χειρουργική αντιμετώπιση με παροχέτευση του αποστήματος και λήψη αντιβίωσης και αντιπυρετικών.

Άλλα προβλήματα μικρότερης σοβαρότητας είναι η έντονη φαγούρα στην περιοχή από υγρά που εκρέουν από τα συρίγγια και η επακόλουθη τοπική δερματίτιδα.

Ποια ήταν η «παραδοσιακή» θεραπεία της κύστης κόκκυγος;

Η πιο διαδεδομένη θεραπεία της νόσου για πολλές δεκαετίες (εφαρμόζεται σε μικρότερο βαθμό και σήμερα) υπήρξε η «ανοικτή» μέθοδος, δηλαδή η πλήρης χειρουργική αφαίρεση της κύστης μαζί με τα συρίγγια, χωρίς τη συρραφή του τραύματος που δημιουργείται.

Αυτό παραμένει ανοικτό και επουλώνεται μόνο του, προοδευτικά, μετά από ένα διάστημα 40-45 ημερών (επούλωση «κατά δεύτερο σκοπό»).

Κατά καιρούς έχουν εφαρμοσθεί και διάφορες άλλες παραλλαγές αυτής της μεθόδου με την ίδια «θεραπευτική λογική» δηλαδή την πλήρη αφαίρεση της βλάβης και την καθυστερημένη επούλωση του τραύματος.

Οι «ανοικτές» χειρουργικές τεχνικές είναι τραυματικές, επώδυνες, αιματηρές, απαιτούν καθημερινές αλλαγές τραύματος για μεγάλο διάστημα και περιορίζουν σημαντικά τους ασθενείς από τις ατομικές και επαγγελματικές τους δραστηριότητες.

Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις φαίνεται πως συνοδεύονται από ποσοστά υποτροπής της νόσου πάνω από 10% και στους περισσότερους ασθενείς, το τελικό αισθητικό αποτέλεσμα δεν είναι ικανοποιητικό.

Όλα αυτά τα προβλήματα έχουν σαν αποτέλεσμα οι περισσότεροι ασθενείς να αναζητούν πιο εξελιγμένες και λιγότερο τραυματικές και επώδυνες θεραπείες.

Τι είναι η τεχνική FiLaC;

Η τεχνική FiLaC, με τη χρήση τεχνολογίας laser, είναι μια ελάχιστα επεμβατική μέθοδος που άρχισε να εφαρμόζεται στη θεραπεία της κύστης κόκκυγος τα τελευταία 6 χρόνια.

Με την τεχνική FiLaC αντιμετωπίζεται εξίσου αποτελεσματικά η νόσος χωρίς ταλαιπωρία για τους ασθενείς αφού λόγω του σχεδιασμού της παρακάμπτονται όλα τα προβλήματα που δημιουργεί ένα ανοικτό τραύμα και η καθυστερημένη του επούλωση.

Η τεχνική FiLaC στηρίζεται σε μια εντελώς διαφορετική λογική σε σχέση με την ανοικτή μέθοδο. Σε αντίθεση με την «ανοικτή» μέθοδο, δεν έχει ως στόχο τη χειρουργική αφαίρεση της νόσου αλλά τη «θερμική καταστροφή» της με τη χρήση ενέργειας laser.

Για την εφαρμογή της απαιτείται ειδικός εξοπλισμός που περιλαμβάνει μια πολύ λεπτή και εύκαμπτη ίνα που από το άκρο της εκπέμπει περιμετρικά ενέργεια laser.

Η ίνα αυτή εισχωρεί δια μέσου των συριγγίων στο εσωτερικό της κύστης και καταστρέφει τα κύτταρα του τοιχώματός της (ενδοθήλιο), μετατρέποντάς την, μαζί με τα συρίγγια, σε μια αδρανή εσωτερική ουλή.

Η διάρκεια του χειρουργείου δεν υπερβαίνει τα 30 λεπτά και στους περισσότερους ασθενείς η επέμβαση πραγματοποιείται με τοπική αναισθησία.

Τα πλεονεκτήματα της μεθόδου είναι αναρίθμητα.

Το βασικότερο είναι ότι οι ασθενείς δεν πονούν καθόλου ούτε κατά την διάρκεια του χειρουργείου αλλά ούτε και μετά απ’ αυτό.

Είναι μια τεχνική εντελώς αναίμακτη και ατραυματική, στην οποία δεν τοποθετούνται ράμματα, δε χρειάζονται αλλαγές τραύματος και δε σχηματίζονται ουλές μετεγχειρητικά.

Οι ασθενείς κινητοποιούνται και γευματίζουν αμέσως μετά από το χειρουργείο, επιστρέφουν στο σπίτι τους την ίδια ημέρα και είναι σε θέση να επανέλθουν πολύ γρήγορα (σε 1-2 ημέρες) σε πλήρη ατομική και επαγγελματική δραστηριότητα.

Από την πρώτη κιόλας ημέρα μετά την επέμβαση μπορούν να κάνουν μπάνιο ελεύθερα, ενεργούνται φυσιολογικά, γευματίζουν κανονικά και μπορούν άνετα να οδηγήσουν αυτοκίνητο.

Μετά από μια εβδομάδα είναι σε θέση να ξεκινήσουν κάποιο ελαφρύ πρόγραμμα γυμναστικής.

Η τεχνική FiLaC είναι απολύτως ασφαλής για τους ασθενείς και η αποτελεσματικότητα της είναι συγκρίσιμη με αυτή της κλασσικής «ανοικτής» μεθόδου, όπως αποδεικνύεται από τις διαθέσιμες επιστημονικές κλινικές μελέτες.

Η τεχνική FiLaC με τη χρήση της τεχνολογίας laser σχεδιάστηκε για να βάλει τέλος στα δύσκολα μετεγχειρητικά προβλήματα που προκαλούν οι «ανοικτές» μέθοδοι, προσφέροντας μια μοντέρνα, ανώδυνη, ασφαλή και πολύ αποτελεσματική λύση στη θεραπεία της κύστης κόκκυγος.

Κωνσταντίνος Αυγερινός MD, PhD
Γενικός Χειρουργός